המועצה הדתית

מזכרת בתיה

בחינות יוכיחו מי תורתו אומנותו ומי משתמט

הטענה שחלק מתלמידי הישיבות אינם לומדים צריכה לעמוד למבחן. תלמיד שיעבור את הבחינות ויוכיח שרכש ידע תורני יזכה בתעודה "תורתו אומנותו" ושירותו הצבאי יידחה בשנה נוספת. הנכשל במבחן יתגייס על פי צרכי הצבא וישרת שירות מלא במסגרות התואמות את אורח החיים החרדי.

כל בני ישיבות ש"תורתם אומנותם" יעברו הכשרה צבאית (טירונות) להגנה עצמית ואחיזה בנשק לקיים את צו דוד המלך "לְלַמֵּ֥ד בְּנֵֽי־יְהוּדָ֖ה קָ֑שֶׁת" (שמ"ב' א' ח"י) כדי שיוכלו להגן על עצמם כאמור "וְנִשְׁמַרְתֶּ֥ם מְאֹ֖ד לְנַפְשֹׁתֵיכֶ֑ם" (דברים ד). להיות מוכנים בכל עת ובכל מקום לנטרל את המחבל הבא להורגנו.

המלחמה בטרור תמשך כל עוד לא התממשה ההבטחה האלוהית "אִם־בְּחֻקֹּתַ֖י תֵּלֵ֑כוּ וְאֶת־מִצְוֹתַ֣י תִּשְׁמְר֔וּ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָֽם… וִֽישַׁבְתֶּ֥ם לָבֶ֖טַח בְּאַרְצְכֶֽם. וְנָתַתִּ֤י שָׁלוֹם֙ בָּאָ֔רֶץ וּשְׁכַבְתֶּ֖ם וְאֵ֣ין מַחֲרִ֑יד וְהִשְׁבַּתִּ֞י חַיָּ֤ה רָעָה֙ מִן־הָאָ֔רֶץ וְחֶ֖רֶב לֹא־תַעֲבֹ֥ר בְּאַרְצְכֶֽם" ולכן אין מנוס ובימים אלה עלינו לקיים את הצו האלוהי "וּרְדַפְתֶּ֖ם אֶת־אֹיְבֵיכֶ֑ם וְנָפְל֥וּ לִפְנֵיכֶ֖ם לֶחָֽרֶב" (ויקרא כ"ו). לשם כך נדרשת הכשרה צבאית.

במלחמת מצוה, מלחמה מיד צר הבא עלינו להשמידנו כמלחמת "חרבות ברזל" לחיסול ארגון הטרור חמאס הכל מתגייסים "אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה" (רמב"ם הל' מלכים ומלחמותיהן פ"ז ה"ד). על פי דין תורה גם בני הישיבות שתורתם אומנותם, בעת מלחמת מצווה יעמדו הכן לפקודת הצבא.

בימים כתיקונם הזכאים לדחיית שירות בגין "תורתו אומנותו" ישובו אחרי הטירונות אל ספסל הלימודים להגן על רוח ישראל סבא. צה"ל יכיר בשנות לימודיהם כשירות שווה ערך לחייל המשרת כתומך לחימה או חייל העושה שירות
לאומי מוכר אחר.

צריך להבין, באין תורה אין ארץ ישראל. תלמוד תורה הוא ערך עליון השומר על הגחלת. בזכות התורה עם ישראל מתכנס בארצו. בתורה מצויה ההוכחה שארץ ישראל שייכת לעם ישראל. זו ההוכחה המפריכה את טענת הפלשתינאים שהארץ שלהם.

בעל אור החיים ביאר את הקשר בין מצות שמיטה להר סיני, וכתב שטעם נתינת ארץ ישראל לעם ישראל הוא מפני שקיבלנו תורה בסיני, ואם אין קיום לתורה, אז עם ישראל גולה מארץ ישראל, הוא אשר אמר דוד המלך "ויתן להם ארצות גוים ועמל לאומים ירשו בעבור ישמרו חוקיו ותורתיו ינצרו" (תהלים ק"ה, מ"ד).

טעות לדבר על "מכסות מתגייסים" יען כי אין לראש ישיבה הזכות לומר לתלמיד "פרוש מלימודך". זו הבחירה החופשית של התלמיד לקבל החלטה לצאת מהישיבה. קרי; לעבור מחיי הצניעות וההקרבה אל שוק העבודה.